W dniach 18-22 lutego Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG) uczestniczyła w Międzynarodowych Targach Gulfood 2018 w Dubaju, reprezentując polskich producentów i eksporterów drobiu w ramach kampanii „Europejski drób – w jakości siła”, realizowanej we współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Jednym z gości stoiska KRD-IG był Zbigniew Babalski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Spotkania z kontrahentami z rynków Bliskiego Wschodu były okazją do omówienia perspektyw rozwoju międzynarodowych relacji handlowych. Podczas wewnętrznych rozmów dyskutowano przede wszystkim na temat zagrożenia wynikającego z projektowanych zmian prawnych, polegających m.in. na istotnym ograniczeniu możliwości prowadzenia ubojów religijnych w naszym kraju.

W ramach trwających pięć dni targów Gulfood 2018 przedstawiciele polskiego sektora drobiarskiego odbyli spotkania m.in. z reprezentantami branży HoReCa, przetwórcami, sieciami handlowymi, producentami oraz importerami działającymi na rynku Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Do kluczowych wydarzeń należy zaliczyć wizytację stoiska KRD-IG przez Zbigniewa Babalskiego, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem pobytu delegacji resortu rolnictwa na targach była promocja polskiej żywności oraz przeprowadzanie rozmów na temat możliwości rozwoju eksportu polskich produktów rolno-spożywczych na tamtejszy rynek. W ramach swojej misji Wiceminister Babalski rozmawiał m.in. z Wiceministrem Gospodarki ZEA Abdullahem Al Salehem oraz Ministrem Stanu ds. Bezpieczeństwa Żywności Mariam Al Mehairi.

Spotkania, które odbyliśmy w ramach tegorocznych targów Gulfood, utwierdziły nas w przekonaniu jak ważnymi i perspektywicznymi dla polskiego sektora drobiarskiego są takie rynki jak ZEA. Rozważane przez polskie władze istotne ograniczenie możliwości prowadzenia ubojów religijnych pozbawi nas dostępu do nich, a nasze miejsce zajmą – i tak już bardzo silni w tym regionie – Brazylijczycy, Amerykanie czy Francuzi. Bardzo liczę, iż decydenci w naszym kraju postawią sobie za priorytet dobro polskich producentów i przetwórców drobiu. Cenna w tym kontekście była także dyskusja z Wiceministrem Babalskim – powiedział Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny KRD-IG.

Oprócz rozmów o charakterze biznesowym wydarzenie obejmowało spotkania panelowe i informacyjne, służące wymianie doświadczeń na rynku drobiarskim oraz budowaniu pozytywnych relacji z dystrybutorami, związkami branżowymi, lokalnymi władzami czy reprezentantami mediów.

Wyjazd do Dubaju i udział w targach Gulfood umożliwiły mi zdobycie unikatowej wiedzy na temat bliskowschodnich rynków mięsa drobiowego. Szczególnie cenne były spotkania z dziesiątkami liczących się kupców drobiu z Azji Mniejszej i innych stron świata. Miałem również wyjątkową okazję wymiany poglądów z Wiceministrem Zbigniewem Babalskim oraz z Głównym Lekarzem Weterynarii, Pawłem Niemczukiem na temat bieżących problemów naszej branży. Ciekawą inicjatywą było także spotkanie z przedstawicielami dyrekcji Dubai Municipality – jednostki odpowiadającej za import produktów spożywczych do Emiratów przez Dubaj – powiedział Piotr Jarzębski, Dyrektor w IKO Kompania Drobiarska sp. z o.o.

Realizowana przez KRD-IG i KOWR kampania „Europejski drób – w jakości siła”, której elementem był udział w targach Gulfood 2018, ma na celu promocję wysokiej jakości europejskiego drobiu, produkowanego w systemie QAFP, na kluczowych rynkach Azji i Bliskiego Wschodu. To trzyletnie przedsięwzięcie jest finansowane ze środków UE, RP i Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego. Warto podkreślić, że kampania „Europejski drób – w jakości siła” została w styczniu br. wyróżniona przez Komisję Europejską jako jeden z najlepszych w ostatnich latach projektów promocji żywności, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.